Scurtă descriere
Proiectul Children Enjoy Festivals, care a primit Certificatul Naţional de
Calitate-Etwinning Quality Label-derulat
în perioada octombrie 2009-iunie 2010, a beneficiat de participarea a 37 de
parteneri din 13 ţări:
România, Turcia, Ungaria, Grecia,
Spania, Italia, Franţa, Portugalia,
Bulgaria,
Estonia, Lituania,
Polonia,Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.
Obiectivul principal al proiectului a fost acela de a motiva copiii:
să-şi dezvolte
abilităţile de comunicare;
să ştie
mai mult şi mai bine despre cultura şi tradiţiile europene;
să utilizeze aceleaşi tehnici de lucru,să
desfăşoare aceleaşi activităţi,chiar dacă limba si ţările sunt diferite;
să facă schimb de informaţii relevante cu
privire la festivalurile din ţările lor;
să cunoască copiii din alte ţări printr-un limbaj
comun al festivalurilor, evenimentelor relevante;
să folosească acelaşi mod de a învăţa
despre activităţile desfăşurate în alte ţări;
să răspundă activ la provocările puse la
dispoziţie de cadrele didactice;
să pătrundă în diversitatea culturală
europenă;
să preţuiască diversitatea;
să folosească în învăţare
experienţe diferite.
Acest proiect a oferit un număr
considerabil de oportunităţi de a învăţa,de a arăta celorlalţi ceea ce facem
pentru a deveni performanţi.Copiii ne-au inspirat în acţiune,ne-au determinat
să observăm talente,pasiuni care au devenit realitate. Proiectul a facilitat un
mijloc comun de comunicare,de conexiune între modele culturale,punând în
relaţie de egalitate moduri de gândire şi coduri expresive diferite,accentuând
valori care au integrat şcolile noastre într-o reală relaţie de
înfrăţire la nivel european.Cunoştinţele copiilor despre spaţiul multicultural
european s-au îmbogăţit,au învăţat să respecte propriile valori culturale,dar
şi ale altor naţiuni,lucrând cu mult entuziasm.
2.Inovarea pedagogică şi creativitatea
Demersurile specifice derulării
proiectului s-au bazat pe ideea potrivit căreia interculturalismul implică
înţelegerea,aprecierea şi valorizarea culturii proprii la care se adaugă
respectul bazat pe o informare autentică şi pe construirea curiozităţii faţă de
cultura celuilalt.Pot afirma că activităţile desfăşurate au constituit un real
câştig pentru noi mai mult ca oricând.Demersurile proiectului au facilitat transferul competenţelor
interculturale dincolo de zidurile instituţiei. Numai printr-o sinergie a
resurselor spaţiului educaţional,ale comunităţii şi ale organizaţiilor locale
şi internaţionale,am putut determina construcţia la copii a unei perspective de
înţelegere a lumii şi a diversităţii culturale în acord cu valorile filozofiei
umaniste.A abilita copiii în a aborda autonom,flexibil şi eficient realitatea
interculturală contemporană,iată care este piatra de încercare a educaţiei
interculturale.Copiii au devenit mai
deschişi şi mai interesaţi unii faţă de ceilalţi,manifestându-şi permanent
mirarea şi surpriza,încercând să surprindă ineditul lumii înconjurătoare.Au
căpătat mai mult respect faţă de sine şi faţă de celălat,au învăţat să respecte
partenerii culturali,formându-şi competenţe aşa încât să poată să comunica în
alte limbi.Au fost mai motivaţi de
feed-back-ul pozitiv al activităţilor lor.Au învăţat să se folosească de un
limbaj specific cultural în descrierea propriilor activităţi,în prezentarea
unor teme şi aspecte specifice culturii româneşti,împărtăşindu-şi reciproc,cu
partenerii de dialog,informaţii.Am
constatat o schimbare în relaţia
biunivocă educator-educat,copiii putând să facă alegeri şi să hotărască
cât,cum,când se implică,în funcţie de posibilităţile individuale,obişnuindu-se
cu o varietate de modalităţi de acţiune.Copiii au înţeles că
interculturalitatea este înainte de orice respectul diferenţelor.Noi
suntem garanţii acestor rigori ale
spiritului care veghează asupra diferenţelor, pentru a învăţa, a cunoaşte şi a
înţelege ceea ce ne leagă,ceea ce ne face asemănători,ceea ce ne apropie.Voi sărbătoriţi într-un fel, la noi e
diferit! Suntem diferiţi,dar nu înseamnă că unul este mai bun decât
celălalt,cu toţii avem un potenţial valoric egal.Toţi avem o cultură
asemănătoare,dar în acelaşi timp şi culturi diferite. Acestea ţin de religiile
noastre, de grupul nostru etnic, de valorile politice, sociale, de familiile
noastre.Unica posibilitate ca oamenii să devină solidari este recunoaşterea şi
estimarea acestor diferenţe şi similitudini.Copiii au conştientizat ce se
întâmplă în viaţa lor şi au învăţat să-şi împărtăşească experienţele cu
ceilalţi. Deci, ei vor avea o imagine reală despre viaţa celorlalţi.Copiii au avut şansa să cunoască stiluri de viaţă
diferite de al lor.Această experienţă îi va ajuta să fie deschişi comunicării,să
gândească global,să tolereze culturi diferite de cea a lor,să înţeleagă alte
tipuri de personalităţi.
Tehnologiile TIC au fost folosite ca
un instrument pentru a organiza idei,pentru a căuta informaţii actuale prin
intermediul internetului.Fiecare
partener a făcut un salt uriaş înainte de-a lungul desfăşurării
proiectului,prin creşterea gradului de utilizare TIC, prin competenţele dobândite
de către profesori,prin construirea unei baze de date cu cu multe
informaţii,prin îmbunătăţirea infrastructurii TIC,precum şi prin valoarea
adăugată de profesorii care au căpătat experienţă utilizând TIC. Tehnologiile TIC au fost
folosite ca un instrument pentru a organiza idei,pentru a căuta informaţii
actuale prin intermediul internetului.
Scopuri
generale:
-creşterea pregătirii
TIC printr-o abordare pas cu pas;
-dezvoltarea
strategiilor didactice bazate pe TIC şi compararea lor;
-redefinirea rolului
profesorului în mediul TIC;
-mărirea numărului de
profesori care folosesc TIC;
-îmbunătăţirea
cunoştinţelor şi deprinderilor profesorilor prin pregătire profesională;
-evaluarea valorii adăugate a TIC -împărtăşirea
bunelor practici;
Scopuri
concrete ale utilizării tehnologiilor IT:
prelucrare
/editare text (Microsoft Word);
prezentări
(Microsoft PowerPoint, Slade);
Internet;
soft-uri pentru editare de imagini (Vimeo);
dezvoltarea unei
infrastructuri IT adecvate:Audio conference,e-mail,MP3,Video conference,un blog,pentru informări asupra
activităţilor şi rezultatelor proiectului, un forum,pentru discuţii,facilităţi de încărcare fişiere,pentru integrarea materialelor adiţionale
precum şi documente, prezentări şi
fişiere audio-video, un chat, pentru
comunicare în timp real.
Prezentările finale şi parţiale
realizate au fost stocate pe suport digital şi vizionate cu ajutorul
videoproiectorului în cadrul unor intâlniri de lucru cu colegii,şedinţe cu
părinţii,reprezentanţi ai factorilor de decizii.Limba engleză a fost limba de
comunicare a proiectului.S-a comunicat prin intermediul unei platforme virtuale
TwinSpace care a fost un instrument foarte util.Mesajele schimbate pe parcursul derulării proiectului au permis luarea de
decizii la nivel de proiect sau de echipă într-un timp foarte scurt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu