Dezvoltarea
unei comunităţi a şcolilor din Europa
Web
2.0 în educaţie
Conform
studiilor, instrumentele Web 2.0, în general, le sunt de ajutor cadrelor
didactice în activitatea lor cotidiană,sprijinindu-le eforturile de dezvoltare
a competenţelor elevilor. (Redecker, 2008)1.Mai întâi, instrumentele Web 2.0
sunt foarte practice.Ele ajută cadrele didactice să-şi organizeze şi să-şi
administreze informaţia de pe Internet, permiţându-le să eticheteze conţinutul,
să-şi organizeze listele de adrese web şi să-şi structureze conţinutul digital
atât pentru ei şi pentru elevi, cât şi/sau pentru colegii cu care
colaborează.De asemenea, instrumentele Web 2.0 ajută cadrele didactice să pună
la dispoziţia elevilor diferite materiale.Spre exemplu,blogurile de curs
pot fi folosite la distribuirea informaţiilor şi a adreselor web, paginile wiki
pot sprijini crearea de resurse prin colaborarea în cadrul unei ore sau
al unui curs, iar podcasturile şi vodcasturile pot fi de folos în
diseminarea materialelor audio şi video.În al doilea rând, instrumentele Web
2.0 pot ajuta cadrele didactice să-şi extindă aria metodologică,punându-le la
dispoziţie noi medii de învăţare, care sunt mai interesante şi mai antrenante
pentru elevi.Mediile virtuale precum Second Life2 sau aşa-zisele „jocuri
serioase”,care integrează obiectivele didactice în mediul unui joc de
calculator, îi atrag în mod deosebit pe elevi.Din cauza cerinţelor tehnice,
aceste instrumente au încă o arie restrânsă de utilizare.Cu toate acestea,
instrumentele Web disponibile în acest moment–precum blogurile, paginile
wiki şi podcasturile – pot fi exploatate cu uşurinţă pentru a face
învăţarea cât mai plăcută, ducând astfel la creşterea motivaţiei elevilor şi
gradului lor de implicare.
•
Blogurile sunt
instrumente excelente pentru stimularea competenţelor de scriere(şi
compunere),atât în limba maternă, cât şi în limbile străine.Elevii sunt
încântaţi de ideea de a folosi blogurile:faptul că jurnalele lor personale
devin accesibile, chiar şi unui public restrâns este un factor extrem de
motivant pentru ei, fi ind dispuşi să facă eforturi suplimentare.Cel mai
adesea,încrederea în sine creşte, iar gradul de participare la curs cunoaşte o
tendinţă ascendentă.
•
Paginile wiki au o structură mai rigidă şi nu sunt adecvate pentru
stimularea creativităţii individuale.Cu toate acestea, sunt instrumente de
colaborare excelente şi facilitează gândirea logică şi capacităţile analitice
ale elevilor,obligându-i să structureze cunoştinţele (dobândite în colaborare)
în mod ierarhic şi interrelaţionat.
•
De asemenea, în cadrul cursului sau al sarcinii (comune), elevii pot fi realiza
fotografii, videoclipuri sau înregistrări audio, pe care apoi să
le publice (de ex., pe YouTube3). Ei pot înregistra interviuri, pot fotografi a
materialele de studiu, pot fi lma experimentele sau rezultatele activităţilor
de studiu (piese de teatru, exerciţii interactive şi observaţii în natură). În
al treilea şi cel mai important rând, instrumentele Web 2.0 vin în ajutorul
eforturilor cadrelor didactice de a dezvolta o pedagogie modernă, care pune
accentul pe plasarea
cursantului
în centrul experienţei. Blogurile şi paginile wiki,mai ales, facilitează munca
în echipă, permiţându-le elevilor să se identifi ce cu proiectul sau sarcina
lor. Ei ştiu că profesorii vor aprecia contribuţia fi ecăruia, sunt conştienţi
că benefi ciază de sprijinul colegilor şi de un impuls către atingerea
potenţialului deplin al grupului, care discută şi culege idei diferite.
Dimensiunile afectivă şi socială ale procesului de învăţare în colaborare,
amplasat într-un mediu atractiv, le oferă elevilor ocazia să se bucure de
activitate. De asemenea, le permite să dobândească abilităţi care facilitează
optimizarea competenţelor personale.
Nivelurile
motivaţiei şi participării cresc substanţial. Cel mai adesea, competenţele de
învăţare se îmbunătăţesc, permiţând elevilor să preia controlul procesului de
învăţare. În plus, instrumentele Web 2.0 vin în întâmpinarea diversităţii de
personalităţi dintr-un grup şi a nevoii diferenţiate de suport, asigurând
oportunităţi de învăţare personalizată. Instrumentele pot fi adaptate în
funcţie de nevoile fi ecărui elev, de niveluri de competenţă diferite şi de
obiective didactice diverse, facilitând astfel experienţe de învăţare
motivante. În concluzie, dacă sunt folosite cu înţelepciune, instrumentele Web
2.0 pot ajuta cadrele didactice să transforme învăţarea într-o experienţă
plăcută pentru toţi elevii, făcându-i să-şi asume responsabilitatea pentru
progresul procesului de învăţare şi asigurându-le asistenţă în vederea
dezvoltării abilităţilor şi competenţelor la potenţialul lor maxim.
Reţele de cadre didactice
Dacă
luăm în consideraţie potenţialul de interrelaţionare al instrumentelor Web 2.0,
ne mutăm atenţia de la procesul de învăţare-predare la cadrul didactic în sine
şi la nevoile sale personale şi profesionale. Deşi cadrele didactice au nevoi
individuale foarte variate, condiţiile de lucru dau naştere unor probleme
comune, care pot fi surmontate cu ajutorul instrumentelor specifi ce reţelelor
sociale. Printre aceste se numără, pe de o parte, lipsa de cooperare şi
colaborare între colegi, însoţită de lipsa de feedback profesional şi de
învăţare prin colaborare. Pe de altă parte, schimbările frecvente în curriculum
şi în metodologia didactică nu sunt, cel mai adesea, însoţite de oportunităţi
de formare adecvate, caz în care cadrele didactice sunt nevoite să se adapteze
şi să-şi dezvolte competenţele pedagogice în mod continuu. Ambele aspecte sunt
legate în mod organic de organizarea instituţiilor de învăţământ.
Într-un sistem în care activitatea de
predare-învăţare are loc în spatele uşilor închise ale unei clase, cadrele
didactice se confruntă cu dificultăţi în a face schimb de metode şi practici de
predare. Un astfel de schimb este cu atât mai important cu cât şcolile fac
parte dintr-o societate în permanentă schimbare, fapt care se refl ectă asupra
comportamentului elevilor, precum şi asupra conţinutului disciplinelor şi
metodelor. Prin urmare, cadrele didactice trebuie să-şi dezvolte mecanisme
flexibile de adaptare la noile provocări sociale, la conţinutul disciplinei şi
la cerinţele metodologice, precum şi să găsească modalităţi de a-şi dezvolta
competenţele pedagogice în funcţie de paradigmele în schimbare ale educaţiei,
cel mai adesea fără să beneficieze de sprijinul şi formarea necesare.
Instrumentele
Web 2.0 nu pot înlocui impactul şi importanţa formării şi dezvoltării
profesionale. Cu toate acestea, ele pot contribui la surmontarea sentimentului
de izolare al cadrelor didactice, oferind mijloace de asistenţă şi mecanisme de
schimb de informaţii viabile. Reţelele sociale pentru cadre didactice
pot suplini colaborarea dintre colegi, oferind un forum în care cadrele
didactice pot discuta şi face schimb de practici de predare, unde pot oferi şi
primi asistenţă şi unde îşi pot lărgi orizonturile şi optimiza abilităţile şi
competenţele. Varietatea de moduri de interacţiune suportate de aplicaţiile Web
2.0 facilitează existenţa unor modalităţi şi niveluri de interrelaţionare în
reţelele sociale. Unele cadre didactice recurg la comunităţile online pentru a
face schimb de materiale didactice, altele, pentru a-şi forma o reţea amplă de
contacte sociale, care să atenueze tensiunile acumulate în activitatea
cotidiană. Unele cadre didactice preferă doar să „tragă cu urechea” la
discuţii, să interacţioneze ocazional prin intermediul unei întrebări sau al
unui răspuns, altele preferă să folosească intens reţeaua pentru schimb de
experienţă, practici şi/sau conţinut
până
într-acolo încât se implică în crearea de materiale didactice. Fiecare
iniţiativă de interrelaţionare dedicată cadrelor didactice urmează o strategie
diferită. Având libertatea de a-şi alege iniţiativa adecvată, cadrele didactice
decid în ce măsură doresc să-şi facă publică identitatea lor personală sau
profesională, în ce tip de interacţiune doresc să se implice (axată pe
disciplină, pe conţinut sau pe anumite probleme, metode sau mijloace etc.) sau,
pur şi simplu, să interacţioneze cu reţelele regionale, naţionale sau
internaţionale, fi e individual, fi e într-o echipă sau la nivel de şcoală.
Flexibilitatea şi varietatea comunităţilor online dedicate cadrelor didactice
permit o utilizare adaptată preferinţelor şi nevoilor fi ecăruia. La fel ca în
cazul elevilor, instrumentele Web 2.0 oferă medii de învăţare atractive pentru
cadrele didactice, care, benefi ciind de sprijinul social şi profesional oferit
de reţea, pot crea şi explora oportunităţi neconvenţionale deformare
profesională, care, la rândul lor, le ajută să facă faţă schimbărilor din
societate.
Perspective
În urma unei analize a oportunităţilor
oferite în acest moment de Web 2.0 pentru stimularea învăţământului şi a
interrelaţionării dintre cadre didactice, putem întrezări viitorul predării şi
învăţării într-o societate a mediilor de comunicare. Viitorul ne dezvăluie o
societate în care frontierele dintre şcoală şi casă, muncă şi timp liber,
mijloacele media pentru educaţie şi cele pentru distracţie, învăţare şi formare
formală, non-formală şi informală, precum şi cele dintre cadre didactice şi
elevi se estompează. Utilizarea reţelelor sociale, deşi îşi are originea în
afara instituţiilor de învăţământ şi nu este o componentă intrinsecă a lor, are
potenţialul de a
provoca o schimbare esenţială în învăţământul şi activităţile de formare
formale. În acelaşi timp, oportunităţile de învăţare personalizate, fl exibile,
dinamice şi antrenante oferite cadrelor didactice şi elevilor de către reţelele
sociale pot alimenta procesul de modernizare a instituţiilor de învăţământ şi formare,
proces necesar pentru atingerea obiectivelor pedagogice ale societăţii
contemporane şi viitoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu